edellinen | alkuun | seuraava

Neitsyt Maria - Jumalansynnyttäjä

Neitsyt Maria - Jumalansynnyttäjä

Ortodoksinen Neitsyt Maria

"Ainoa Neitsyt Mariaa koskeva opillinen määritelmä, johon Bysantin kirkko on virallisesti sitoutunut, on Efeson kirkolliskokouksen päätös, jonka perusteella häntä kutsuttiin nimellä Teotokos eli Jumalanäiti. Päätös on aivan ilmeisesti kristologinen eikä mariologinen, mutta siitä huolimatta siitä heijastuu mariologinen Uuden Eevan teema. Se on esiintynyt kristillisessä teologisessa kirjallisuudessa 100-luvulta lähtien..."

"Jumala tuli meidän Vapahtajaksemme tulemalla ihmiseksi, mutta tämä Jumalan "humanisaatio" tapahtui Marian kautta. Täten Mariaa ei voida erottaa hänen poikansa persoonasta ja työstä. Koska Jeesuksessa ei ole inhimillistä hypostaasia ja koska äiti voi olla vain jonkun äiti, ei jonkin asian äiti, Maria on todellakin inkarnoituneen Logoksen äiti, Jumalanäiti. Ja koska ihmisen jumalallistuminen tapahtuu Kristuksessa, Maria on myös - tavallaan yhtä aidosti kuin ihminen on osallisena Kristuksessa - koko kirkon äiti."

"Neitsyt Marian ja Kristuksen läheisyys johti idässä niiden apokryfisten perinteiden voimakkaaseen leviämiseen, joiden mukaan Marian ruumis kirkastui kuoleman jälkeen. Nämä perinteet saavat ilmenemismuotonsa Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen juhlan (elokuun 15. päivänä) hymnografisessa runoudessa, mutta niiden seurauksena ei koskaan ollut erityistä teologista pohdiskelua eikä niitä puettu oppilauselmien muotoon. - Täten Neitsyt Mariaan kohdistuvan hurskauden ja hartauden lukemattomat ilmaukset Bysantin liturgiassa eivät ole mitään muuta kuin kuvausta Kristuksessa vallitsevasta jumaluuden ja ihmisyyden hypostaattisesta unionista. Eräässä mielessä nämä hartauden ilmaukset ovat esimerkkinä oikeutetusta ja soveliaasta keinosta, jonka avulla 400- ja 500-luvun kristologian jossakin määrin abstraktit käsitteet tuodaan yksinkertaisen kirkkokansan ulottuville."

Ortodoksisen kirkon mukaan riemuitsevan ja taistelevan seurakunnan, kuolleiden ja elävien, välillä vallitsee yhteys. Sen mukaan voidaan rukoilla niin elävien kuin kuolleidenkin puolesta ja samoin pyytää esirukouksia niin eläviltä kuin jo pois nukkuneilta (Luuk.16:19). Neitsyt Maria on Jumalanäitinä myös koko kirkon esirukoilija. Neitsyt Marian kiitosvirren sanoja "Tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi" (Luuk. 1:48) kirkko toteuttaa jokapäiväisissä jumalanpalveluksissa.

(Lähteet: Meyendorff Bysantin teologia)

Efesoksen kirkolliskokous v. 341
Marian kiitosvirsi (Minun sieluni suuresti ylistää)
Veisu Jumalanäidille (Totisesti on kohtullista)
Mitä on kirkkotaide?
Mihin Neitsyt Marian kuvat perustuvat?
Neitsyt Maria ortodoksisissa ikoneissa
Neitsyt Maria perinteessä
Kalendaariset juhlat



edellinen | alkuun | seuraava